Osmi broj Kvartalnog Medijametra, koji obuhvata period oktobar – decembar 2016, predstavljen je danas u Medija centru. I u ovom broju obrađeni su tekstovi sa naslovnih strana dnevnih novina Politika, Večernje novosti, Blic, Danas, Kurir, Alo! i Informer. U diskurzivnoj analizi obuhvaćeni su i nedeljnici Vreme, NIN, Novi Magazin, Nedeljniki Pečat.
Na konferenciji za štampu predstavljen je metod, uzorak i rezultati istraživanja za četvrti kvartal 2016. godine. Uzorak čini 2.251 tekst sa naslovnica dnevnih novina. Takođe su predstavljeni i zbirni rezultati za celu 2016. godinu na osnovu obrađenih 8.293 teksta.
Na konferencij su govorili Velimir Ćurgus Kazimir, urednik izdanja, Doc. dr Isidora Jarić, docent na Univerzitetu u Beogradu, metodolog istraživanja, Danica Laban, medijska analitičarka, metodolog istraživanja i Doc. dr Dejan Vuk Stanković, docent na Univerzitetu u Beogradu, politički analitičar i autor diskurzivne analize
Kako je istaknuto na konferenciji, najzastupljenija tema na naslovnim stranama srpskih štampanih medija i dalje je politika, koja čini četvtinu svih tekstova na naslovnicama u 2016. godini. Od pojedinačnih aktera, najveći broj tekstova na naslovnicama u 2016. imao je Aleksandar Vučić (2747), zatim Ivica Dačić (940) i Tomislav Nikolić (968). Rezultati istraživanja pokazuju da se nastavio trend da broj negativnih tekstova o premijeru premašuje broj pozitivnih.
Što se tiče opozicionih lidera u 2016. godini najviše su bili zastupljeni Vojislav Šešelj (567) i Boris Tadić (492), dok je najveći broj negativnih tekstova imao Bojan Pajtić (128).
Od pojedinačnih tema, koje Medijametar prati već dve godine, u periodu oktobar – decembar 2016, najviše pozitivnih tekstova napisano je o Rusiji (34.02%), a najzastupljeniji strani akter ponovo je Vladimir Putin (232 teksta). O Rusiji je napisano gotovo dvostruko više tekstova nego o EU, 40.35% od svih tekstova o EU ima negativnu konotaciju, a najzastupljeniji među analitičarima na naslovnim stranama je kritičar evropskih integracija – Branko Radun.
Kada je reč o regionalnim odnosima, potvrđen je kontinuitet u izrazito negativnom izveštavanju o ovoj temi, a javnost se stalno podseća na sukobe i nerešena pitanja. Čak 59.35% svih tekstova o regionu je negativno konotirano.
U poslednjem kvartalu 2016. zabeležen je potpuno različit pristup medija temi izbora u Crnoj Gori i pokušaju državnog udara. Rezultati istraživanja pokazali su izrazito negativan odnos prema Vladi CG i simpatije prema uhapšenima u listovima Informer, Večernje Novosti, Alo!, Kurir i Blic, dok listovi Danas i Politika nisu iskazivali stavove redakcije.
Većina tekstova u srpskim štampanim medijima je nebalansirana – tekst je zasnovan na stavu jednog sagovornika ili stavovima različitih sagovornika koji nastupaju sa istog stanovišta, a najveći procenat nebalansiranih tekstova imaju listovi Informer (95.49%) i Kurir (92.34%). Balans je prisutan samo u 22.8% svih tekstova u 2016. godini.
Većina uredničkih kolumni/komentara je vrednosno kotirano. Kod lista Danas uočava se najveća razlika u odnosu na prethodnu godinu – čak 64.10% (25 od 39) uredničkih kolumni/komentara ima negativni vrednosni kontekst.
Nedeljnici su "u kontinuitetu antivladini", s izuzetkom nedeljnika Pečat, koji je kritičan samo prema evropskoj politici vlasti. Odlika naslovnica svih nedeljnika je, prema oceni analitičara Medijametra sadržinska i retorička isključivost i ubedljiva dominacija polemike nad dijalogom.
Kvartalni Medijametar izlazi četiri puta godišnje. Sva izdanja Medijametra dostupna su u elektronskoj formi na internet stranici www.medijametar.rs na srpskom i engleskom jeziku.