Istorijski posmatrano, institucije sektora bezbednosti, kao glavne nosioce sile u društvu, karakterišu rigidnost i zatvorenost sistema, kompleksna procedura u sprovođenju reformi, zatvorenost prema javnosti i spora adaptacija na novonastale uslove koje zahtevaju društvena tranzicija i transformacija. Razlog tome se delimično može naći u fundamentalnoj i tradicionalnoj ulozi sektora bezbednosti koja ima za cilj da osigura nacionalnu bezbednost. Da bi ovu ulogu ispunile u potpunosti institucije sektora bezbednosti ponekad u svojoj potrebi da održe sveprisutnu ulogu u društvu svojim delovanjem dovedu do ugrožavanja ili kršenja pojedinih ljudskih prava i sloboda. Međunarodno pravo takođe prepoznaje pravo države da krši određena ljudska prava u procesu zaštite nacionalne bezbednosti i održavanja javnog reda, (Caparini, 2006: 5). Imajuću navedeno u vidu, uloga građanskog društva u procesu reforme sektora bezbednosti dobija na značaju. Upravo građansko društvo ima ulogu da pokuša da uspostavi tu tanku granicu između zaštite nacionalne bezbednosti i zaštite ljudskih prava svakog pojedinca.
Prednosti učešća civilnog društva u RSB
Društva u kojima preovladava post-konfliktni i post-autoritarni kontekst, sektor bezbednosti u najvećem broju slučajeva karatkterišu moć koja je izvan zakona, zatvorenost sistema, netransparentnost, nereprezentativnost i manjak ili potpuno odsustvo civilne kontrole nad radom aktera koji čine sektor bezbednosti.
Reforma sektora bezbednosti zahteva transformaciju ovakvog sistema u „sistem koji pruža bezbednost građanima na efikasan i efektivan način, u okviru demokratske i civilne kontrole“, Edmunds, 2007: 20). Ključne reči u ovoj definiciji reforme sektora bezbednosti za ovaj rad jesu demokratska i civilna kontrola. Naime, nereformisan, politizovan, tradicionalan sektor bezbednosti ne prepoznaje demokratizaciju kao pozitivan proces promene na bolje. Naprotiv, on je može kočiti i opstruirati, jer je posmatra kao proces koji narušava njegov autoritet i moć sile koju poseduje u društvu. Moć i autoritet nosilaca sile predstavlja najveću potencijalnu opasnost po demokratske vrednosti jednog društva. Još je Platon u Državi postavljao pitanje „ko čuva čuvare?“. Isto pitanje postavljao je Juvenal u starom Rimu (Platon prema Hadžić, 2000; str.5). Civilna kontrola opet osigurava to da akteri koji koriste silu ostanu van domena politike, a u okvirima svog autoriteta. Međutim, istorija takođe poznaje primere u kojima je upravo civilno rukovodstvo koristilo sektor bezbednosti za sprovođenje političkih ciljeva[1], te je zbog ovoga takođe važna reprezentativnost u sektoru bezbednosti, tj. učešće građana u procesu donošenja odluka. Poznati mađarski pisac Đerš Konrad je u svojoj knjizi Antipolitika izrekao misao od izuzetnog značaja za ovu temu: „Društvo sa strategijom je jače od naoružane države“ (Konrad prema Pavlović, 2004: 267). Prema njegovoj rečenici, društvo bez strategije je društvo bez istinske politike. Isto tako je i politika bez jasne vizije strategije društvenog napretka neuspešna poltika.
Organizacije civilnog društva (OCD) spadaju u nedržavne aktere koji ne koriste silu. Osnivaju ih grupe građana koje dele zajedničke interese i ciljeve, i koje karakteriše motivacija da se aktiviraju u rešavanju određenog društvenog problema. Motiv za njihovo osnivanje nije profit, već obezbeđivanje sredstava za sprovođenje njihovih aktivnosti. OCD predstavljaju medijatore u prostoru između privatne, ekonomske i političke sfere (Caparini, 2010: 247).
Civilno ili građansko društvo je za reformu sektora bezbednosti važno iz više razloga. Prvo, jer pruža alternativan izvor informacija donosiocima odluka u političkom vrhu, ali i javnosti, kroz dijalog sa medijima, udruženjima građana, akademskom zajednicom, međunarodnim organizacijama i ostalim nedržavnim akterima koji učestvuju u RSB. Važno je ovde istaći i obrazovnu ulogu OCD u društvu. Implementacija projektnih aktivnosti većeg dela OCD uvek za cilj ima podizanje svesti targetirane grupe građana, ili institucija, o društvenoj temi za čije rešavanje postoji identifikovana potreba. Otvaranje prema javnosti i dvosmerna komunikacija između vlasti i građana kao rezultat ima porast poverenja u vlast, ali i zajedničku odgovornost za donete odluke.
Drugo, civilno društvo predstavlja otvoren prostor za javnu debatu i diskusiju u kojoj učestvuju građani, a što bi opet trebalo da pomogne zakonodavcu da prepozna trendove u procesu pružanja bezbednosti društvu.
Treće, civilno društvo je veoma bitan akter u nadgledanju rada institucija koje učestvuju u radu sektora bezbednosti. Civilno društvo kontroliše i ponašanje civilne kontrolne komponente u institucijama bezbednosti. Ono je sposobno da uvidi i javnost upozna sa eventualnim lošim praksama, korupcijom, neprofesionalnim vođenjem procesa reforme, ali i da preduzima konkretne korake u pozivanju institucija na odgovornost sudskim procesom. Ukratko, građansko društvo bi trebalo da predstavlja protivtežu moći države i samim tim kontroliše njen rad i poziva je na odgovornost (Caparini, 2010: 246). Nedavno aktuelan primer za ovo bila su udruženja građana u Americi koja su izvršila pritisak na Obaminu administraciju da istraži zloupotrebe „rata protiv terorizma“.[2] Ovde se takođe ističe primer uticaja izveštaja Dika Martija iz 2010. o trgovini ljudskim organima na Kosovu, kom su prethodile inicijative uticajne nevladine organizacije Human Rights Watch[3]. Nebrojani primeri u zemljama Balkana postoje među donetim zakonima, uspostavljenim institucijama i pokrenutim istragama na inicijativu civilnog društva. Takođe, civilnom društvu je od interesa da ima uvid u resurse koje sektor bezbednosti izvlači za svoje potrebe. Ovaj mehanizam kontrole je poželjna aktivnost svih institucija civilnog društva (Matić, 2000:81).
Četvrto, građansko društvo je u mogućnosti da marginalizovanim grupama u društvu obezbedi pravo glasa, što je za sektor bezbednosti od velike važnosti ako se posebno posmatra položaj žena i nacionalnih manjina u njemu. Ovo je posebno bitno u državama koje su tradicionalno patrijarhalne ili imaju istoriju zloubotrebe ljudskih prava. Ženska prava su na političkoj agendi postala popularna i značajna tek u poslednjih nekoliko decenija, zahvaljujući upravo dugoj i efektivnoj borbi ženskih organizacija civilnog društva. Često akteri u sektoru bezbednosti nemaju dovoljnu svest o aspektu ljudskih prava i reprezentativnosti, gde civilno društvo igra važnu ulogu medijatora, podsetnika, konsultanta i često ekspertskog mišljenja i predlagača dobre prakse.
Takođe, civilni sektor je primer za najdemokratičnije uređen sistem, što je krajnji cilj svih društava koja su odlučna da sprovedu demokratsku reformu sektora bezbednosti. U prilog ovome govori činjenica da su upravo dinamika aktivnosti građanskog društva i postojanje slobodnih medija parametri za evaluaciju uspešnosti reforme.
Prema liberalno-demokratskom shvatanju, država i civilno društvo imaju prirodno partnerski odnos. Država kao institucionalizovan sistem sa obavezom da donosi i sprovodi zakone, i civilno društvo koje pod istim tim zakonima funkcioniše, i priznaje legitimno izabranu vlast. Prema ovom shvatanju, civilno društvo je preuzelo određene usluge i servise za građane od države, i taj vid saradnje karakteriše dijalog i parnterstvo.
Društvo sa aktivnim civilnim sektorom i razvijenom kulturom građanske participativnosti predstavlja demokratski razvijeno društvo
Bitno je napraviti razliku između različitih oblika organizovanja građana u formalni ili neformalni tip organizacija. U razvijenim društvima su nezavisni istraživački centri („think-thank“ organizacije) aktivniji i brojniji, jer predstavljaju izvore znanja i pružaju konkretne predloge i potencijalna rešenja za specifične teme. Zbog toga oni često sarađuju sa vladama koje prepoznaju njihovu ekspertizu za određenu oblast. U društvima u razvoju su pak nevladine organizacije aktivnije i njihova misija je prepoznavanje tema i oblasti koje su od interesa za građanstvo, a nisu stavka na političkoj agendi. Njihov cilj je da se o tim temama javno diskutuje i da se donosiocima odluka nametne potreba za iznalaženjem rešenja ili formiranjem institucionalno-pravnog okvira za saradnju između vladinog i nevladinog sektora[4]. Od velike su važnosti kroz istoriju bili organizovani omladinski pokreti poput Otpora ili EXIT-a u Srbiji[5].
Prepreke za aktivno učešće civilnog društva u RSB
U stvarnosti je međutim, civilno društvo i dalje marginalizovan akter u procesu upravljanja sektorom bezbednosti. (Caparini, 2010: 244). Na evropskom kontinentu ovo je posebno karakteristično za post-komunističke zemlje u kojima se civilno društvo smatralo anti-politikom. Nakon sloma komunističkog režima, vrlo malo organizacija je posedovalo znanje, interesovanje i motivaciju da se bavi temama bezbednosti i reforme službi (Howard: 2003). Razlozi za sličan položaj civilnog društva dvadeset godina kasnije su mnogobrojni i variraju od pretpostavki i predrasuda, preko ustaljenih loših praksi do objektivnih, utemeljenih na činjenicama. U ustaljene prakse spadaju svakako stav političkih struktura da reformu treba izvršavati odozgo prema dole, njihova preokupacija izgradnjom institucija i tehničkim aspektima reforme, ali i usko shvatanje uloge civilnog društva u procesu transformacije. Takođe je uvreženo mišljenje aktera u sektoru bezbednosti da civilni sektor ne poseduje adekvatna znanja da bi se bavio reformom ovih institucija. Ova česta tvrdnja, koja je donekle i istinita, je posledica dugogodišnje izolovanosti sektora bezbednosti od bilo kakvog oblika demokratske civilne kontrole i pravdanja ovakve prakse zaštitom nacionalne bezbednosti. U autoritarnim režimima mnogobrojni su primeri u kojima je ova „državna tajna“ često bila paravan za ilegalne aktivnosti u okviru sektora bezbednosti.
Iako je reforma sektora bezbednosti proces koji podstiče donatorska zajednica, ovaj proces je vrlo često bivao zaokupljen uspostavljanjem pravno-institucionalnog okvira i održavanjem stabilnosti (Caparini, 2006: 8). Eksternim ekspertima fali regionalna perspektiva i tok reforme prilagođen kontekstu zemlje. Stoga je ponekad većina njihovih napora skoncentrisana na državne institucije u sektoru bezbednosti, a ne na civilno društvo čiji se značaj u procesu reforme ili zanemaruje ili stavlja u drugi plan.
Primeri dobre prakse
Svakako da je prisutan i znatan broj primera dobre prakse saradnje sektora bezbesnosti i građanskog društva (Caparini, 2010: 249). Bela knjiga odbrane iz 1996. godine u post-aparthajd Južnoj Africi je bila primer inkluzivnog procesa konsultacije sa javnim i parlametarnim sektorom. U njenom kreiranju su učestvovali brojni eksperti nevladinog sektora, nevladine organizacije, religijske organizacije, bivša vojna lica i pripadnici civilnog društva. Ovaj proces je pomogao nacionalni konsenzus o odbrani, ojačao poverenje javnosti u sektor bezbednosti i doprineo legitimnosti oružanih snaga. S druge strane, stvaranje zakonskog okvira praćeno je mnogobrojnim skandalima i problemima, upravo zbog nedovoljne ekpertize civilnog sektora.
U Gvaltemali, mirovni pregovori 1996. godine okončali su 36-godišnji unutrašnji oružani sukob. „The War-Torn Societies Project“ (od tad nazvan Interpeace) je razvio participativni akcioni istraživački projekat o civilno-vojnoj saradnji i mogućnostima za kontrolu i reformu oružanih snaga. Projekat je stavio poseban akcenat na saradnju sa građanskim društvom i akademskim institucijama kroz stalni dijalog, zajedničke sastanke i inkluzivnu reformu.
U Sijera Leoneu, reforma policije u saradnji sa građanskim društvom postigla je značajan uspeh, dok se u istom nije uspelo kada je bila u pitanju reforma oružanih snaga iz razloga što državno-centrični aparat nije uključivao civilno društvo u tok reforme. Ipak, nakon 2006. godine, napravljeni su značajni pomaci kada je u pitanju participativnost u RSB, te je kao jedan od rezultata uspeha reforme zabeležen porast poverenja građana u vojsku i sve manje prisustvo straha (Jacskon i Albrecht prema Capriani, 2010: 250).
Kada govorimo o ulozi civilnog društva u reformi društva na svim nivoima na Zapadnom Balkanu, govorimo prvenstveno o periodu nakon 2000. godine, koji se smatra početnom fazom demokratizacije post-konfliktnog društvenog konteksta na ovim prostorima. Donatori i međunarodna zajednica tada su kroz donatorska sredstva započeli proces izgradnje kulture modernog građanskog društva u zemljama bivše Jugoslavije (građansko društvo kao koncept u zemljama Srednje Međutim, civilno društvo kao pokretač građanstva na pozitivnu demokratsku inicijativu u post-autoritarnom i post-konfliktnom kontekstu, postaje “rasut resurs” u situaciji nedovoljno jasne strategije društvenog razvoja i reforme struktura. Takođe, nedovoljno poznavanje resursa kojima društvo raspolaže, nedovoljno uključivanje građanskog društva u proces reforme iz post-autoritarnog u demokratski kontekst, dovodi do usporavanja i opadanja kvaliteta sveobuhvatne reforme sistema u demokratski uspostavljen, transparentan, efikasan i efektivan sistem koji deluje kao garant bezbednosti svih svojih građana.
Koncept reforme sektora bezbednosti je još uvek nov i kao takav podložan transformaciji i uključivanje građanskog društva u njega je još uvek izazovan i težak proces, ali je nesumnjiv napredak koji saradnja državnih i nedržavnih aktera u tom procesu postiže. Bitno je na kraju naglasiti da reforma institucija koja ostaje samo u domenu državnih aktera nije način da se ostvari demokratska i civilna kontrola nad sektorom bezbednosti. «Bez javne i balansirane političke komunikacije, demokratske institucije će postati korumpirane. Nez tačnih ekonomskih podataka, tražišta će se slomiti. Bez slobode umetnosti, kultura će propasti». (Reljić, 2004: 2)
Preporuke
Upravo nedržavni, civilni sektor svojom ekpertizom i u saradnji sa ostalim akterima u sektoru bezbednosti može značajno da doprinese njegovoj reformi. Ovo se pre svega postiže kroz rad na postavljanju jasnih ciljeva reforme koji su prilagođeni bezbednosnom kontekstu u okviru koga se ova reforma obavlja.
Za uspešno uključivanje OCD u reformu sektora bezbednosti, potreban je rad na rastu međusobne saradnje, kao i uspostavljanju poverenja između vladinog i nevladinog sektora. Državne aktere je potrebno bolje upoznati sa pozitivnim uticajem nedržavnih aktera na proces donošenja odluka, pa i popularnost samih odluka u daljoj primeni u praksi. Ukoliko su građani posredno ili neposredno uticali na donošenje zakona, njegova primena će samim tim biti uspešnija. Takođe, civilni sektor u zemljama u razvoju je potrebno profesionalno osposobiti za uže oblasti. Na taj način se povećava nivo «ljudskog kapitala» (human capital) jer praksa pokazuje da društvo koje poseduje kompetentnu i obrazovanu, društveno osvešćenu i odgovornu populaciju, lakše prevazilazi krizu. Potrebno je takođe uspostaviti praksu «javne debate» kao sredstva za međusobnu komunikaciju, analizu i donošenje zaključaka o određenim oblastima.
Selena Tasić je MA međunarodne bezbednosti, novinarka i programska menadžerka u Institutu za javnu politiku.
LITERATURA:
- Caparini, M. (2010) The future of Security Sector Reform. The Centre for International Governance Innovation.
- Caparini, M., Fluri, P., Molnar F. (2006) Civil Society Actors in Defence and Security Affairs. Lit Verlag.
- Edmunds, T. (2007). Antologija tekstova sa škola reforme sektora bezbednosti. ISAC fund.
- Hadžić, M. (2000) Civilna kontrola vojske i policije. Centar za civilno-vojne odnose.
- Howard, M. (2003). The Weakness of Civil society in Post-Communist Europe. Cambridge: Cambridge University Press.
- Matić, J. (2000) Civilna kontrola vojske i policije. Centar za civilno-vojne odnose.
- Reljić, D. (2004) Who builds civil society? Civil society, mass media and democracy in post-communist countries. DCAF, Geneva.
- Vujadinović D., Veljak L., Goati V., Pavićević V., (2004) Civilno društvo i politička kultura. Fond za otvoreno društvo.
[1] Slobodan Milošević koji je koristio policijske snage i službe državne bezbednosti u političke svrhe.
[2] American Civil Liberties Union (ACLU) (2009).
[3] Više o ovome- http://www.hrw.org/en/news/2010/12/15/kosovoalbania-investigate-alleged-kla-crimes
[4] Beogradski centar za bezbednosnu politiku je inicirao dopunu Zakona o Vojsci Srbije, detaljnije Đorđe Popović „Komentar zakona o odbrani i o vojci“ Bezbednost zapadnog Balkana, br 7-8 (oktobar 2007-mart 2008): 120-131
[5] U početku, OTPOR i EXIT asocijaciju su činili studenti aktivisti kojima je cilj bio rušenje režima Slobodana Miloševića. EXIT asocijacija su u prvim danima činili studenti novosadskog univerziteta koji su okupljanjem na muzičkim događajima slali poruke otpora režimu. Kasnije je ovaj pokret prerastao u profitnu organizaciju evropskog muzičkog festivala.