Nakon prezentacije u Briselu prošle nedelje, jedanaesti broj Kvartalnog Medijametra, koji obuhvata period jul – septembar 2017, predstavljen je u Medija centru. I u ovom broju obrađeni su tekstovi sa naslovnih strana dnevnih novina Politika, Večernje novosti, Blic, Danas, Kurir, Alo! i Informer. U diskurzivnoj analizi obuhvaćeni su i nedeljnici Vreme, NIN, Novi Magazin, Nedeljnik i Pečat.
Projektni tim Medijametra, koji čine Institut za javnu politiku i medijski arhiv Ebart podsetio je ovom prilikom na važnost poštovanja profesionalnih standarda u medijima, kao i na to da je osnovni cilj projekta analiza medijske scene u Srbiji i predstavljanje svojevrsne lične karte medija, a ne procena medijskih istupa političkih aktera. Za protekle 3 godine, koliko traje projekat Medijametar, analizirano je 22,160 tekstova objavljenih na naslovnim stranama 7 medija iz uzorka.
Na konferenciji za štampu predstavljen je metod, uzorak i rezultati istraživanja za treći kvartal 2017. godine. Uzorak čini 1.991 tekst sa naslovnica dnevnih novina. Rezultati istraživanja dati su u 124 tabele koje prikazuju distribuciju tema i aktera tekstova, njihov vrednosni kontekst i učestalost pojavljivanja. Pored štampanog izdanja u tiražu od 1.000 primeraka, rezultati istraživanja dostupni su i na internet stranici www.medijametar.rs na srpskom i engleskom jeziku.
Na konferenciji su govorili Velimir Ćurgus Kazimir, urednik izdanja, prof. dr Isidora Jarić, metodolog istraživanja, Danica Laban, metodolog istraživanja i prof. dr Dejan Vuk Stanković, autor diskurzivne analize.
U štampanim medijima postoji raznovrsnost gledišta, argumenata i zaključaka. Pluralizam stavova je potvrda da postoji sloboda u javnom polju, sloboda mišljenja i izražavanja.
Od pojedinačnih aktera, najveći broj tekstova na naslovnicama u 3. kvartalu 2017. ima Aleksandar Vučić (691), slede Ana Brnabić (228) i Ivica Dačić (161).
Od opozicionih lidera u 3. kvartalu 2017. najviše su bili zastupljeni Saša Janković (175) i Vuk Jeremić (95).
Najveći broj negativnih tekstova je napisan o Aleksandru Vučiću (56), gotovo koliko o Saši Jankoviću (39) i Vuku Jeremiću (20), u zbiru.
Treći kvartal 2017. obeležili su nastavak negativne kampanje Kurira protiv Aleksandra Vučića i njemu naklonjenih medija. Čak 44.86% svih naslovnica Kurira bilo je posvećeno Vučiću.
Nedeljnici su i dalje dominantno kritični prema vlasti, s izuzetkom nedeljnika Pečat koji je kritičan samo prema evropskoj politici vlasti.
Kod kolektivnih aktera (političke partije) ponovo se beleži trostruko veći procenat negativnih tekstova o vladajućim strankama – 40 tekstova (11.27% od ukupnog broja tekstova) u poređenju sa opozicionim strankama 22 teksta (4.37%).
Od pojedinačnih partija iz redova vlasti najviše negativnih tekstova napisano je o Srpskoj naprednoj stranci (35), a iz redova opozicije o Demokratskoj stranci (10).
Od inostranih aktera Donald Tramp ima najviše tekstova na naslovnicama (122), dok je na drugom mestu Vladimir Putin (91).
O Rusiji nije objavljen nijedan negativan tekst u celom kvartalu, dok je o EU čak 22.58% tekstova u negativnom vrednosnom kontekstu.
Suprotno moralnim i profesionalnim standardima, većina tekstova je nebalansirana – tekst je zasnovan na stavu jednog sagovornika ili stavovima različitih sagovornika koji nastupaju sa istog stanovišta. Balans je prisutan u samo 17.63% svih tekstova iz uzorka.
Najveća promena uočena je u Kuriru, gde je neutralno samo 16.05% tekstova. Svi vrednosno konotirani napisi u Kuriru su negativni (oko 84%). Kurir prvi put, od kako se vrši istraživanje u okviru projekta Medijametar, objavljuje najveće učešće vrednosno intoniranih tekstova u odnosu na ostale dnevne novine iz uzorka (do sada je to isključivo bio Informer)