29.06.2017.

Predstavljanje devetog broja Kvartalnog Medijametra

Vesti

Predstavljanje devetog broja Kvartalnog Medijametra

I u ovom broju obrađeni su tekstovi sa naslovnih strana dnevnih novina Politika, Večernje novosti, Blic, Danas, Kurir, Alo! i Informer. U diskurzivnoj analizi obuhvaćeni su i nedeljnici Vreme, NIN, Novi Magazin, Nedeljnik i Pečat.

Na konferenciji za štampu predstavljen je metod, uzorak i rezultati istraživanja za prvi kvartal 2017. godine. Uzorak čine 2.403 teksta sa naslovnica dnevnih novina. Rezultati istraživanja dati su u 124 tabele koje prikazuju distribuciju tema i aktera tekstova, njihov vrednosni kontekst i učestalost pojavljivanja.

Na konferencij su govorili Velimir Ćurgus Kazimir, urednik izdanja,Doc. dr Isidora Jarić, docent na Univerzitetu u Beogradu, metodolog istraživanja, Danica Laban, medijska analitičarka, metodolog istraživanja i Doc. dr Dejan Vuk Stanković, docent na Univerzitetu u Beogradu, politički analitičar i autor diskurzivne analize

Kako je istaknuto na konferenciji, karakteristika prvog kvartala 2017 je predsednička izborna kampanja i zato je politika najzastupljenija - 32.38% tekstova na naslovnicama, što je uvećanje od 10% u odnosu na prošli kvartal.

Od pojedinačnih tema, najviše pozitivnih tekstova napisano je o Rusiji (47.62%), DESETOSTRUKO više nego o Evropskoj uniji (4.88%).

Od pojedinačnih aktera, najveći broj tekstova na naslovnicama ima Aleksandar Vučić (835), slede Tomislav Nikolić (355) i Ivica Dačić (235). Skoro četvrtina svih tekstova o Aleksandru Vučiću objavljeno je u anti-vladinom dnevnom listu Danas (201).

U periodu januar-mart 2017, najveći broj negativnih tekstova napisano je o Tomislavu Nikoliću (41). Od opozicionih predsedničkih kandidata u dnevnoj štampi najviše su bili zastupljeni Vuk Jeremić (323), Saša Janković (316) i Vojislav Šešelj (203).

Kako su naveli učesnici, nedeljnici su bili aktivni učesnici predsedničke izborne kampanje, učestvujući u direktnoj promociji opozicionih predsedničkih kandidata Saše Jankovića i Vuka Jeremića, predviđajući njihove pobede, dok su prema Aleksandru Vučiću vodili negativnu kampanju. Odlika svih nedeljnika je sadržinska i retorička isključivost i ubedljiva dominacija polemike nad dijalogom.

Kod kolektivnih aktera (političke partije) u dnevnoj štampi ponovo beleže veći procenat negativnih tekstova o vladajućim strankama (5.98% od ukupnog broja tekstova) u poređenju sa opozicionim strankama (4.73%).

Od inostranih aktera po prvi put najviše tekstova ima Donald Tramp (214), više od Vladimira Putina (145) i Angele Merkel (61) u zbiru. Ovo predstavlja presedan – od pokretanja projekta Medijametar Vladimir Putin je u svakom kvartalu bio najzastupljeniji inostrani političar.

Na naslovnicama dnevne štampe i dalje se izrazito negativno izveštava o regionalnim odnosima, javnost se stalno podseća na sukobe i nerešena pitanja. Čak 24.41% svih tekstova o regionu je negativno konotirano. Najveći procenat negativnih tekstova o regionu ponovo imaju “hrvatske vlasti” (100%).

Suprotno moralnim i profesionalnim standardima, većina tekstova je nebalasirana - tekst je zasnovan na stavu jednog sagovornika ili stavovima različitih sagovornika koji nastupaju sa istog stanovišta. Balans je prisutan u samo 16.07% svih tekstova iz uzorka.

Kvartalni Medijametar izlazi četiri puta godišnje. Sva izdanja Medijametra dostupna su u elektronskoj formi na internet straniciwww.medijametar.rs na srpskom i engleskom jeziku.