Devetnaesti broj Kvartalnog Medijametra, koji obuhvata period jul – septembar 2019, predstavljen je danas u Medija centru. I u ovom broju obrađeni su tekstovi sa naslovnih strana dnevnih novina Politika, Večernje novosti, Blic, Danas, Kurir, Alo!iInformer. U diskurzivnoj analizi obuhvaćeni su nedeljnici Vreme, NIN, Novi magazin, Ekspres, Nedeljnik iPečat.
Na konferenciji su govorili prof. dr Isidora Jarić, vanredni profesor na Univerzitetu u Beogradu, metodolog istraživanja, Danica Laban, medijska analitičarka, metodolog istraživanja i prof. dr Dejan Vuk Stanković, vanredni profesor na Univerzitetu u Beogradu, politički analitičar, autor diskurzivne analize.
Na konferenciji za štampu predstavljen je metod, uzorak i rezultati istraživanja za treći kvartal 2019. godine. Uzorak čini 2.033 teksta sa naslovnica dnevnih novina.
Predstavljeni su rezultati istraživanja i zaključci diskurzivne analize: U štampanim medijima nije prisutna cenzura – ne postoji tema koja ne može biti obrađena i predstavljena sa različitih gledišta.
Imidž opozicije u provladinim medijima izrazito je negativan. Sa druge strane, u proopozicionim nedeljnicima vlast se prikazuje kao fašistička.
Nedeljnici su aktivni učesnici političkog života u Srbiji i učestvuju u direktnoj promociji stavova opozicionih stranaka: teme i akteri se konstantno predstavljaju na isti način i u istom vrednosnom kontekstu – radikalno kritični NIN i Vreme, umereno kritični Novi Magazin i Nedeljnik i delimično kritični Pečat.
Posebno mesto u klasifikaciji nedeljnika ima nedeljnik Ekspres koji često racionalizuje, pojašnjava i novinarski utemeljuje stavove vlasti. Za razliku od opoziciono nastrojene štampe, u Ekspresu ne postoji ostrašćenost ni politička isključivost. Na planu spoljne politike, nedeljnik Ekspres nije strogo antievropski, ali nije nekritički sklon evropskom putu Srbije.
U dnevnoj štampi, najzastupljenije teme su politički život u Srbiji (31% tekstova) i Kosovo (12.2%). O Evropskoj uniji napisano je u svega 2.56% tekstova na naslovnicama.
Rastuća tabloidizacija – senzacionalističko izveštavanje je sve prisutnije u svim štampanim medijima. Naslovi u skoro 37% tekstova ne zadovoljavaju standarde profesionalnog izveštavanja i sadrže formulacije koje nisu u skladu sa sadržajem teksta.
Od pojedinačnih aktera, najveći broj tekstova na naslovnicama dnevne štampe u ovom kvartalu imao je Aleksandar Vučić (708), slede Ana Brnabić (160) i Ivica Dačić (159).
Od opozicionih lidera najviše su bili zastupljeni Dragan Đilas (218), Boško Obradović (105) i Vuk Jeremić (93).
Od svih političkih aktera najviše negativnih tekstova na naslovnicama u periodu jul-septembar 2019. je napisano o Aleksandru Vučiću.
Nastavlja se trend da broj negativnih tekstova o predsedniku Srbije premašuje broj pozitivnih: u ovom kvartalu beležimo dvostruko veći broj negativnih tekstova na naslovnicama dnevnih novina napisan o Aleksandru Vučiću u odnosu na pozitivne.